Informasjon 2024/2025

Vi i Steinkjer Skiklubb tilbyr sesongen 2024/2025 organisert aktivitet for barn og ungdom født 2019 og oppover til senioralder, innen grenene langrenn, skiskyting, alpint, hopp og kombinert. Som medlem i Steinkjer Skiklubb får du delta på tvers av alle grenene på en og samme treningsavgift. Du får også gratis heiskort i Heggesåsen alpinbakke! Det er selvsagt gratis å prøve noen treninger før man blir medlem. Vi har ordninger for å låne utstyr og legger til rette for kjøp og salg av brukt utstyr.

Vår sportsplan følger i store trekk utviklingstrappa til Norges Skiforbund og Norges skiskytterforbund. Dette innebærer en gradvis progresjon fra mye lek i yngre grupper til mer konkurranserettet trening hos de eldste gruppene. Vi har stort fokus på aktivitet og læring gjennom utprøving på våre treninger heller enn instruksjon og venting, og vi oppfordrer til å være med i flere av grenene for å bygge en god basis i yngre årsklasser. Vårt fantastiske anlegg for hopp, rulleski, barmarkstrening, løp, ski og alpint, legger til rette for å gjøre det meste innenfor 500m radius på Steinkjer skistadion, i tillegg benytter vi også turnhallen på Steinkjer for basistrening. Etter hvert som utøverne blir eldre, er det inspirerende og sosialt å reise på samlinger, i egen klubb eller sammen med andre klubber.

Vi har hvert år en felles kick off-samling for alle grenene, for aldersgruppen 6-16 år. I 2024 er denne lagt til helga 18-20.oktober. Sett av datoene allerede nå, og følg med på våre kanaler for informasjon - påmelding kommer HER!

Når man har bestemt seg for å være med på organisert trening gjennom skiklubben, må man melde seg inn som medlem, dette har blant annet med forsikring å gjøre. Oversikt over våre medlemskap og innmelding finner du HER.

Oversikt over organisert aktivitet:

ALPINT

Høst: Fast søndagstrening i turnhallen på Steinkjer for alle alderstrinn. Meld deg inn i Spondgruppa for oppdatert informasjon.

Vinter: Trening i vår egen bakke, Heggesåsen alpinbakke, drar også til Inderøy og Grong for å trene av og til.

Spondkode: XRAJJ

Facebookgruppe for alpint.

LANGRENN

Trening på Steinkjer skistadion hver tirsdag. Oppstart av sesongen varierer, de eldste har tilbud fra august og de yngste starter etter høstferien.

Spondkoder:

Skileik 1 (født 2018-2019) 6 - 7år: BWVKS

Skileik 2 (født 2015-2017) 8 - 10år: OQCCQ

Skicross (født 2012-2014) 11 - 13år: YNBXX

14-16 år (født 2009-2011): KUEPD

Facebookgruppe for langrenn.

Karusellrenn

Vi arrangerer også Telenor karusellen når snøen kommer, for alle barn 0-12år, medlem eller ikke. For mange barn er karusellrenn det første møte med organisert skisport. Å få flere barn på ski er viktigere enn noen gang, og derfor er dette en fantastisk tradisjon som vi holder på også i år. Karusellrennene erstatter 4 skileik-treninger i løpet av vinteren, da er det rundløype på stadion med musikk og speaker som skaper ekstra god stemning. Det koster 200,- pr barn å delta og man kan melde seg på både før og underveis i karusellen. Det koster 200,- pr barn (150,- for barn nr to, 100,- for barn nummer tre og 50,- for barn nummer fire.)  Selve karusellrennet varer i 30 minutter fra 18:00 - 18:30, etterpå serveres det vaffel og saft til alle deltakere i klubbhuset. Ved siste karusellrenn får alle barna premie.

SKISKYTING

Treningene starter i slutten av August. For å være med på skiskyttertreningene må man ha gjennomført skiskytterskolen, denne gjennomføres på høsten og går over fire kvelder i følge med en forelder. Skiskytterskolen i år er for kull 2015 og eldre. Man kan prøve skiskyting på kick-off samlinga i oktober før skiskytterskolen starter.

Spondkoder:

10-12 år (2013-2015): VSLUD

13-16 år (2009-2012): ZAKXB

Facebookgruppe for skiskyting.

HOPP/KOMBINERT

Hoppgruppa trener i de ulike bakkene i Yrken ved oppkjøringa til Steinkjer skistadion hele året. Treningene er for alle aldersgrupper og differensieres ved bakkestørrelse. Informasjon om trening legges ut på hoppgruppas facebookside.

Facebookgruppe for hopp.

Felles basistrening for ungdom

Alle grenene har felles basistrening i turnhallen rett etter skoletid for aldersguppene 13-16 år. I 2024 er dette kullene 2009-2012. Spondkode:  WSXTL